Als onderwijsprofessional kom je regelmatig bewust of onbewust in contact met hoogbegaafde kinderen of jongeren. Ben je leerkracht en heb je af en toe een vermoeden van hoogbegaafdheid bij één of meerdere kinderen in je klas of school en wil je graag (bijkomende) kennis om deze doelgroep te herkennen en goed te kunnen ondersteunen? Ben je zorgcoördinator of leerlingbegeleider en wil je met jouw school een beleid op leerlingenbegeleiding uitwerken met de focus op cognitief sterk functionerende leerlingen? Ben je directeur en wens je je team te ondersteunen in de zoektocht naar handvaten voor begeleiding van deze groep leerlingen? Dan is deze opleiding Begaafdheidscoördinator interessant voor jouw school!
“Ik zie het als een rijke bagage om effectief aan de slag te gaan met hoogbegaafde kinderen, met een theoretisch onderbouwde basis en met meer zelfvertrouwen in de begeleiding.” Leerkracht
“Na het volgen van de opleiding, hebben we op school een eerste versie van een zorgvisie uitgeschreven voor meer- en hoogbegaafde kinderen. Een hele werking wordt op poten gezet! ” Zorgcoördinator
De opleiding Begaafdheidscoördinator is geschikt voor leerkrachten, leerlingbegeleiders en directieleden uit het lager én secundair onderwijs die binnen hun klas of binnen hun bredere schoolomgeving met deze doelgroep van sterk functionerende kinderen en jongeren aan de slag willen. Je verwerft als professional een stevige, wetenschappelijk onderbouwde basis in begaafdheid en cognitief sterk functioneren naast heel wat tools voor praktische toepassingen waarmee je direct aan de slag kan op jouw school.
Resultaat
Na deze opleiding
- Beschik je over een uitgebreid wetenschappelijk kader om begaafdheid en cognitief sterk functioneren te definiëren en omschrijven;
- Heb je een uitgebreide theoretische wetenschappelijke achtergrond die je in staat stelt om het gedrag van cognitief sterk functionerende leerlingen correct te interpreteren;
- Ken je de voor- en nadelen van de signaleringsprotocollen die er op de markt zijn;
- Ken je uitgebreidere methodes van begaafd onderwijs, incl. verrijkingsklassen;
- Krijg je handvaten om bovenstaande theoretische kennis te vertalen naar een beleid op leerlingenbegeleiding op jouw school.
7 Dagen-programma
In de voorlaatste module van de opleiding bespreken we de mindsettheorie van Carol Dweck. Je leert de kenmerken van groei- en vaste mindset en krijgt inzicht in de mate waarin mindset een impact heeft op het gedrag. Mindset is een belangrijke onderliggende factor bij het ontstaan van onderpresteren. Vervolgens gaan we dieper in op een aantal motiverende leerkrachtenstijlen vanuit de zelfdeterminatietheorie van Ryan en Deci. Hierdoor verwerf je inzicht in de verschillende vormen van motivatie en hoe deze een rol spelen bij hoogbegaafde personen.
Studiebelasting
De studiebelasting voor de opleiding is circa 110 uur waarvan 7 opleidingsdagen en zelfstudie.
Certificaat
Deelnemers die aanwezig zijn geweest bij 80% van de bijeenkomsten, ontvangen na afloop een vormingsattest.
Groepsomvang
De groep bestaat uit minimaal 6 en maximaal 20 deelnemers.
Lesgevers
De verdiepingsopleiding wordt gedoceerd door
- dra. Sabine Sypré (ECHA Specialist | Verantwoordelijke opleidingen Hoogbloeier Gifted Academy®)
- Ilse Verhoeven (Verantwoordelijke onderwijs Hoogbloeier Gifted Academy)
Planning en locatie
Zie agenda
Tarieven
- Vroegboektarief (geldig tot 2 maanden voor aanvang van de opleiding): €1603,- (excl. 21% BTW) (i.e. €1940,- incl. BTW)
- Normaaltarief: €1752(excl.21% BTW) (i.e. €2120,- incl.BTW)
Inbegrepen in de prijs: 7-daagse opleiding, syllabus, handouts en illustratief lesmateriaal (TED-talks, artikelen, etc.), koffie/thee/water en lunch + bonus: pakket ‘Bloom als verrijkingsmethode’
Van deze opleiding wordt een factuur gemaakt.
Wilt u meer informatie of een afspraak maken, neem dan telefonisch contact op via 0468 096 644 of mail naar info@giftedacademy.be.
Inschrijven kan hiernaast, linksboven op onze agenda.