Als onderwijs- of zorgprofessional kom je regelmatig bewust of onbewust in contact met hoogbegaafde kinderen of jongeren. Ben je (zorg)leerkracht en heb je af en toe een vermoeden van hoogbegaafdheid bij één of meerdere kinderen in je klas of school en wil je graag (bijkomende) kennis om deze doelgroep te herkennen en goed te kunnen ondersteunen? Ben je als CLB-medewerker zoekende naar het juiste advies dat je kan doorgeven aan de ouders en leerkrachten van hoogbegaafde kinderen en jongeren? Ben je psycholoog, orthopedagoog, coach, therapeut,… en had je al eens een vermoeden van hoogbegaafdheid tijdens je consulten maar ontbreekt het je aan specifieke kennis op dit terrein? … Herken je je in één van bovenstaande situaties, dan is deze verdiepingsopleiding beslist iets voor jou.
“Ik zie het als een rijke bagage om effectief aan de slag te gaan met hoogbegaafde kinderen, met een theoretisch onderbouwde basis en met meer zelfvertrouwen in de begeleiding.” Alumni van de verdiepingsopleiding
“Na het volgen van de opleiding, hebben we op school een eerste versie van een zorgvisie uitgeschreven voor meer- en hoogbegaafde kinderen. Een hele werking wordt op poten gezet! ” Alumni van de verdiepingsopleiding
Met de verdiepingsopleiding hoogbegaafdheid verwerf je als professional een stevige, wetenschappelijk onderbouwde basis in hoogbegaafdheid met dewelke je de vertaalslag kan maken naar je eigen praktijk en je handvaten om meer- en hoogbegaafde personen te begeleiden in je praktijk.
Resultaat
Na deze opleiding
- Ken je een aantal theoretische modellen die hoogbegaafdheid definiëren/omschrijven.
- Ken je de belangrijkste kaders om hoogbegaafde kinderen en jongeren in klas en/of praktijk herkennen.
- Ken je de basisprincipes van hoogbegaafd onderwijs en weet je wanneer je een kind best wel of niet ‘versnelt’.
- Ken je het theoretisch concept ‘mindset’ (C. DWeck) en verwerf je inzicht in de relatie met motivatie en (onder)presteren.
- Krijg je handvaten om bovenstaande theoretische kennis te vertalen naar de praktijk tijdens een afsluitend intervisiemoment.
5 Dagen-programma
De voorlaatste dag van de opleiding bespreken we de mindsettheorie van Carol Dweck. Je leert de kenmerken van groei- en vaste mindset en krijgt inzicht in de mate waarin mindset een impact heeft op het gedrag (o.a. motivatie). Mindset is een belangrijke onderliggende factor bij het ontstaan van onderpresteren. De dag wordt dan ook afgesloten met een inzicht in onderpresteergedrag.
Studiebelasting
De studiebelasting voor de opleiding is circa 80 uur waarvan 5 opleidingsdagen en zelfstudie.
Certificaat
Deelnemers die aanwezig zijn geweest bij 80% van de bijeenkomsten, ontvangen na afloop een vormingsattest.
Groepsomvang
De groep bestaat uit minimaal 6 en maximaal 20 deelnemers.
Lesgevers
De verdiepingsopleiding wordt gedoceerd door
- dra. Sabine Sypré (ECHA Specialist | Verantwoordelijke opleidingen Hoogbloeier Gifted Academy®)
- Bjorn Zwakhoven (Expert hoogbegaafdheid | Partner Hoogbloeier® expertisenetwerk)
Planning en locatie
Zie agenda
Vervolgopleiding
Na deze verdiepingsopleiding biedt Hoogbloeier® een expertopleiding aan voor professionals die nog diepere en uitgebreidere theoretische achtergrond wensen bij de begeleiding van hoogbegaafde personen. Als u de verdiepingsopleiding heeft afgerond, krijgt u toegang tot de expertopleiding Wegwijzer met wijze kinderen.
Tarieven
- Vroegboektarief (geldig tot 2 maanden voor aanvang van de opleiding): €1115,- (excl. 21% BTW) (i.e. €1350,- incl. BTW)
- Normaaltarief: €1227,27 (excl.21% BTW) (i.e. €1485,- incl.BTW)
Inbegrepen in de prijs: 5-daagse opleiding, syllabus, handouts en illustratief lesmateriaal (TED-talks, artikelen, etc.), koffie/thee/water en lunch.
Van deze opleiding wordt een factuur gemaakt.
Wilt u meer informatie of een afspraak maken, neem dan telefonisch contact op via 0468 096 644 of mail naar info@giftedacademy.be.
Inschrijven kan hiernaast, linksboven op onze agenda.