Verdiepingsopleiding hoogbegaafdheid

Verdiepingsopleiding hoogbegaafdheid2022-01-07T15:13:56+01:00

Als onderwijs- of zorgprofessional kom je regelmatig bewust of onbewust in contact met hoogbegaafde kinderen of jongeren. Ben je (zorg)leerkracht en heb je af en toe een vermoeden van hoogbegaafdheid bij één of meerdere kinderen in je klas of school en wil je graag (bijkomende) kennis om deze doelgroep te herkennen en goed te kunnen ondersteunen? Ben je als CLB-medewerker zoekende naar het juiste advies dat je kan doorgeven aan de ouders en leerkrachten van hoogbegaafde kinderen en jongeren? Ben je psycholoog, orthopedagoog, coach, therapeut,… en had je al eens een vermoeden van hoogbegaafdheid tijdens je consulten maar ontbreekt het je aan specifieke kennis op dit terrein? … Herken je je in één van bovenstaande situaties, dan is deze verdiepingsopleiding beslist iets voor jou.

Ik zie het als een rijke bagage om effectief aan de slag te gaan met hoogbegaafde kinderen, met een theoretisch onderbouwde basis en met meer zelfvertrouwen in de begeleiding.” Alumni van de verdiepingsopleiding

“Na het volgen van de opleiding, hebben we op school een eerste versie van een zorgvisie uitgeschreven voor meer- en hoogbegaafde kinderen. Een hele werking wordt op poten gezet! ” Alumni van de verdiepingsopleiding

Met de verdiepingsopleiding hoogbegaafdheid verwerf je als professional een stevige, wetenschappelijk onderbouwde basis in hoogbegaafdheid met dewelke je de vertaalslag kan maken naar je eigen praktijk en je handvaten om meer- en hoogbegaafde personen te begeleiden in je praktijk.

Resultaat

Na deze opleiding

  • Ken je een aantal theoretische modellen die hoogbegaafdheid definiëren/omschrijven.
  • Ken je de belangrijkste kaders om hoogbegaafde kinderen en jongeren in klas en/of praktijk herkennen.
  • Ken je de basisprincipes van hoogbegaafd onderwijs en weet je wanneer je een kind best wel of niet ‘versnelt’.
  • Ken je het theoretisch concept ‘mindset’ (C. DWeck) en verwerf je inzicht in de relatie met motivatie en (onder)presteren.
  • Krijg je handvaten om bovenstaande theoretische kennis te vertalen naar de praktijk tijdens een afsluitend intervisiemoment.

5 Dagen-programma

Op de eerste dag bespreken we een aantal theorische modellen van (hoog)begaafdheid. De modellen van Renzulli, Mönks, Kieboom, Gagné en Kuipers komen aan bod. We vertrekken vanuit je actuele kenniskader en gaandeweg verwerf je inzicht dat er niet één eenduidige definitie van hoogbegaafdheid bestaat maar het net een complex concept betreft.
Op deze dag hebben we het uitgebreid over de kenmerken van hoogbegaafde personen. Hierbij maken we een onderscheid tussen kenmerken op basis van praktijkkennis enerzijds en op basis van wetenschappelijk onderbouwde kennis, anderzijds. We gaan ook dieper in op de verschillende types hoogbegaafde leerlingen (volgens Betts en Neihart). Op het einde van deze dag beschik je over een basis om hoogbegaafde personen te herkennen en ben je je bewust van de heterogeniteit van deze groep.
Op deze derde dag bekijken we hoe hoogbegaafde personen leren en denken, wat de basis vormt voor de principes achter compacten en verrijken. Vervolgens bekijken we ook wanneer versnelling een optie is en wanneer niet. Bij dit alles vertrekken we steeds vanuit de wetenschappelijke studies.

De voorlaatste dag van de opleiding bespreken we de mindsettheorie van Carol Dweck. Je leert de kenmerken van groei- en vaste mindset en krijgt inzicht in de mate waarin mindset een impact heeft op het gedrag (o.a. motivatie). Mindset is een belangrijke onderliggende factor bij het ontstaan van onderpresteren. De dag wordt dan ook afgesloten met een inzicht in onderpresteergedrag.

Op deze laatste dag maken we uitgebreid samen tijd voor reflectie over datgene wat de afgelopen lesdagen werd geleerd. We bespreken tijdens een intervisienamiddag ook enkele van jullie eigen cases. Hierdoor krijg je handvaten om de verworven theoretische kennis te vertalen naar je eigen praktijkcontext.

Studiebelasting

De studiebelasting voor de opleiding is circa 80 uur waarvan 5 opleidingsdagen en zelfstudie.

Certificaat

Deelnemers die aanwezig zijn geweest bij 80% van de bijeenkomsten, ontvangen na afloop een aanwezigheidsattest.

Groepsomvang

De groep bestaat uit minimaal 6 en maximaal 20 deelnemers.

Lesgever

Liesbet De Wit, expert hoogbegaafdheid.

De verdiepingsopleiding wordt gedoceerd door Liesbet De Wit (PhD, Expert in hoogbegaafdheid, RITHA-specialist opleiding Radboud Universiteit Nijmegen).

Planning en locatie

Zie agenda

Vervolgopleiding

Na deze verdiepingsopleiding biedt Hoogbloeier een expertopleiding aan voor professionals die nog diepere en uitgebreidere theoretische achtergrond wensen bij de begeleiding van hoogbegaafde personen. Als u de verdiepingsopleiding heeft afgerond, krijgt u toegang tot de expertopleiding Wegwijzer met wijze kinderen.

Tarieven

  • Vroegboektarief (geldig tot 2 maanden voor aanvang van de opleiding): €1115,- (excl. 21% BTW) (i.e. €1350,- incl. BTW)
  • Normaaltarief: €1227,27 (excl.21% BTW) (i.e. €1485,- incl.BTW)

Inbegrepen in de prijs: 5-daagse opleiding, syllabus, handouts en illustratief lesmateriaal (TED-talks, artikelen, etc.), koffie/thee/water en lunch.
Mooi meegenomen: als kleine of middelgrote ondernemer krijgt u met de KMO-portefeuille 30% korting!

Van deze opleiding wordt een factuur gemaakt.

Wilt u meer informatie of een afspraak maken, neem dan telefonisch contact op of per mail:
tel. 0468 096 644‬ of mail naar info@giftedacademy.be.

Inschrijven kan hiernaast, linksboven op op onze agenda.

Hoogbloeier Gifted Academy

Adm.zetel: Tarbotstraat 23 - 9000 Gent

Mobile: 0032 (0) 468 498 995