Datum
21/11/2019
09:30-12:30
Locatie
Artenova
Moensstraat 19
2800 Mechelen
België
Categorie
Ook sterke leerlingen uitdagen door te differentiëren met Bloom
In deze workshop, die je een praktische tool biedt om te differentiëren, leer je om je lessen zo aan te passen dat je er zowel tragere als sterkere leerlingen mee bereikt.
Doelgroep: Leerkrachten kleuteronderwijs, lager en secundair onderwijs.
Stel jij dit soort van vragen: Waarin verandert Rupsje Nooitgenoeg nadat hij veel heeft gegeten? (=kennis)
Of wat denk je van deze opdracht: Bedenk eens een nieuw dier en laat dat net zo’n metamorfose ondergaan als het kikkervisje en rups. (=creëren).
Door vragen en opdrachten in een les op te nemen die zowel een beroep doen op het ‘lagere orde-denken’ (kennis, begrip en toepassing) als het ‘hogere orde-denken’ (analyseren, evalueren en creëren), wordt tijdens de les op het gehele cognitieve domein een beroep gedaan, m.a.w. je bereikt er àlle leerlingen mee. Ook de sterkere leerlingen worden erdoor uitgedaagd.
Wij hebben een praktisch hulpmiddel ontwikkeld om je gewone lessen (wereldoriëntatie, rekenen, taal,…) up te graden zodat je zowel de tragere als de sterkere leerlingen hiermee bereikt.
Resultaat: In deze workshop leren we je heel kort de theorie aan, maar gaan we uitgebreid kijken hoe je dit praktisch aanpakt. Nadien kan je ons pakket Bloom als verrijkingsmethode aankopen als je dat wenst.
Wat breng je best mee naar deze workshop:
- Een uitgeschreven lesvoorbereiding van een les die je normaal zou geven in de klas (vak maakt niet uit)
- Een leerlingenwerkboek van een bepaalde methode (vak maakt niet uit)
- Eventueel een voorbeeld van verrijkingsmateriaal dat je nu al in de klas gebruikt bij sterkere leerlingen

Inschrijven
Inschrijvingen zijn gesloten.