Blog

Blog 2018-06-23T19:59:53+00:00
  • Project Talent

Sabine neemt afscheid van Hoogbloeier

30 september 2018|0 Comments

Je leest het goed, ik neem afscheid van Hoogbloeier Gifted Academy. Deze zomer is er een opportuniteit op mijn pad gekomen die ik echt niet kon laten liggen. A once in a lifetime opportunity! An offer you can't refuse! Hoewel ik er lang over getwijfeld heb om uiteindelijk toch [...]

  • Hoogbloeier bloeit

Hoogbloeier voor professionelen wordt Gifted Academy!

11 juni 2018|0 Comments

Ja, hoor, groot nieuws: Hoogbloeier groeit! Maar dat wist je wellicht al… Onze naam is meer en meer bekend bij particulieren en scholen. Hoogbloeier staat immers voor kwaliteit en wetenschappelijke onderbouwing. Hoogbloeier staat voor ervaringsdeskundigheid en gemoedelijkheid. Gestart in 2010 als eenmanszaak van Sabine Sypré en in 2014 uitgebreid [...]

Wat ik leerde van tai chi

4 oktober 2017|0 Comments

Hoe een tai chi-les je kan leren begrip opbrengen voor hoogbegaafde leerlingen Steeds opnieuw op zoek naar uitdagingen, wou ik eens iets compleet nieuws leren. Iets dat eens niet cognitief was, niet om kennis ging, maar iets om te doen, iets lichamelijks. Een nieuwe sport zag ik echter niet [...]

Een kangoeroeklas mét effect

29 augustus 2017|0 Comments

Bereikt jouw kangoeroeklas wel wat ze moet bereiken? Misschien heeft jouw school er ook eentje, een kangoeroeklasje. Of heet het bij jullie anders: kikker- of vlinderklas, projectklas, plusklas, hoogvliegers of klimopklas? Eén van de eerste interventies waar lerarenteams meteen aan denken wanneer ze een paar hoogbegaafde kinderen op school hebben, [...]

Bellen naar de Zelfmoordlijn

8 augustus 2017|0 Comments

Help! Ik, hulpverlener, heb hulp nodig! Het is ondertussen al meer dan vijf jaar geleden, maar ik herinner het mij nog haarscherp. Ik werkte toen nog helemaal alleen, had Hoogbloeier amper opgestart. Een kleine graatmagere vijftienjarige komt argwanend kijkend binnenstappen in mijn praktijkruimte. Zijn ouders zijn een week ervoor [...]

Signalering van hoogbegaafde leerlingen

11 juli 2017|0 Comments

In september zit er een hoogbegaafd kind in je klas! Ja, ik weet het, de vakantie is amper gestart, maar kom: in september zit er een hoogbegaafd kind in jouw klas. ‘Hmm, hoogbegaafd?’, denk je, ‘ik sta nu al 20 jaar voor de klas en heb nog nooit een [...]

Aandacht voor hoogbegaafdheid in het beleid

6 maart 2017|0 Comments

Zijn hoogbegaafde mensen vaak psychisch kwetsbaar? Met plezier vernam ik zondagavond 26 februari 2017 op het VRT-nieuws dat het Ministerie van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin aandacht heeft voor de psychische problemen van hoogbegaafde kinderen en jongeren. Voor de volgende twee jaar zal jaarlijks 100.000 euro worden uitgetrokken om enerzijds [...]

Groeperen van hoogbegaafde kinderen

30 januari 2017|0 Comments

Waarom zou je hoogbegaafde leerlingen samenzetten? Eén van de basisprincipes van hoogbegaafd onderwijs is het groeperen van hoogbegaafde leerlingen. Je kan als school of leerkracht deze kinderen op veel verschillende manieren samenzetten en gelijk welke manier leidt sowieso tot positieve resultaten. Uit onderzoek blijkt dat zowel voltijds als deeltijds groeperen een behoorlijke leerwinst [...]

Hoogbegaafdheid en eetstoornissen

10 januari 2017|0 Comments

Waarom ontwikkelen slimme meisjes eetstoornissen? Ouders van hoogbegaafde meisjes vragen zich misschien af hoe het eigenlijk kan dat slimme meisjes een eetstoornis kunnen ontwikkelen. Behoedt hun intelligentie, inzicht en maturiteit op de een of andere manier hen niet tegen het ontwikkelen van zulke problemen? Of hebben ze juist meer kans dan anderen om [...]

  • Hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid

Hoogsensitief of hoogbegaafd?

1 januari 2017|0 Comments

Is elke hoogbegaafde ook hoogsensitief? Mijn idee van hooggevoeligheid is niet meteen waar de meeste mensen aan denken als ze dit begrip in de mond nemen. Meestal komen er door dit woord spontaan gedachten op als gevoeligheid voor licht, voor geluid, voor vervelende etiketjes in de kleren, sokken die [...]

Wat is de beste leerkracht voor hoogbegaafde leerlingen

19 december 2016|0 Comments

Moet je zélf hoogbegaafd zijn om les te kunnen geven aan hoogbegaafde leerlingen? Sommige leraren zien hoogbegaafde leerlingen als overlast, terwijl andere leraren geïntimideerd zijn door hen. Aanvaarden dat een leerling effectief een talent heeft, is voor hen moeilijk. We leven in een tijdperk waar gelijkheid hoog in het vaandel staat [...]

Wie is de hoogbegaafde onderpresteerder?

5 december 2016|2 Comments

Vier types van onderpresteren bij hoogbegaafde kinderen Het is een mythe dat alle hoogbegaafde leerlingen goed presteren op school. Velen doen dat niet. De meeste jonge hoogbegaafde kinderen zijn een vat vol energie, vol leven, nieuwsgierig, intens en zeer gedreven. Maar dan haalt de werkelijkheid hen in. Ze worden [...]

Wat is er mis met onze maatschappij?

4 oktober 2016|1 Comment

Onlangs kregen we een mailtje van een mama die noteerde wat haar zoon zei in de auto. Heel mooi, confronterend, herkenbaar en zoveel meer, dus wilden we het zeker ook met jullie delen! Als hoogbegaafde jongens van 13 al zoveel levenswijsheid hebben, hoe moeilijk moet het dan niet zijn om [...]

Inspanningen leveren in het lager onderwijs

5 september 2016|0 Comments

Waarom het zo moeilijk is om hoogbegaafde kinderen voor te bereiden op het secundair onderwijs. Ooit kreeg ik de vraag of het niet belangrijk is dat hoogbegaafde kinderen ook in het lager onderwijs al een - relatieve - inspanning moeten leren doen zodat ze in het secundair onderwijs dan niet minder [...]

Do’s-and-don’ts bij hoogbegaafdheid in de klas

29 augustus 2016|0 Comments

Wat doe je best wel of niet bij hoogbegaafde leerlingen? Straks gaan de schoolpoorten weer open. Boekentassen worden weer veel te zwaar volgeladen en gesjouwd op tere rugjes. Ook onze hoogbegaafde leerlingen gaan weer naar school. Uitkijkend naar de nieuwe leerkracht, nieuwe kinderen en oude speelkameraadjes, een nieuwe klasruimte, [...]

Kennis van hoogbegaafdheid bij artsen

29 augustus 2016|0 Comments

Wat kan een arts bijdragen in de zorg voor hoogbegaafden? Hoogbegaafde kinderen worden niet plotseling hoogbegaafd op de eerste dag van de kleuterschool, noch zijn ze alleen hoogbegaafd tijdens de schooluren. De meeste ouders, zo niet alle, geven toe dat ze reeds lang voor de schoolgaande leeftijd van hun kind [...]

Het slimme kind vs de hoogbegaafde leerling

23 juni 2016|2 Comments

Wie van beide hoort thuis in de kangoeroeklas? Een juf belt me na school voor advies. Ze vertelt me nogal geanimeerd over een jongen die ze in haar klas heeft en waar ze momenteel voor blok staat door een e-mail van de ouders. Ze weet niet goed hoe ze [...]

Hoogbegaafde kinderen en angsten

6 juni 2016|0 Comments

3 eenvoudige stappen die ouders en leerkrachten kunnen ondernemen om angsten bij hoogbegaafde kinderen te verminderen Hoogbegaafde kinderen en angst lijken vaak hand in hand te gaan. Doordat ze hun wereld veel intenser ervaren en doordat ze de complexe verbindingen en interacies in hun leven en in de fysieke [...]

Een taart voor hoogbegaafden

31 mei 2016|0 Comments

Wil jouw school ook het welbevinden van jullie hoogbegaafde leerlingen vergroten? Maak een taart! Boris De Keyser en Gözde Yilmaz zijn twee derdejaarsstudenten van de richting Sociale Readaptatiewetenschappen aan UC Leuven-Limburg in Heverlee en zij hebben een bachelorproef geschreven over het vergroten van het welbevinden van hoogbegaafde leerlingen in [...]

Mensen helpen naar een groeimindset

23 mei 2016|0 Comments

Waarom hebben sommige mensen niet de neiging om te veranderen? Wanneer je voor het eerst begint te leren over het concept van een groeimindset, word je er echt enthousiast van; het lijkt zo logisch! “Tuurlijk! Als we geloven dat we onszelf kunnen verbeteren en we ondernemen actie om dit [...]

Het einde van het schooljaar

17 mei 2016|0 Comments

Kunnen we leerlingen aan het eind van het schooljaar nog motiveren? Uit het onderzoek van Carol Dweck blijkt dat leerlingen met een groeimindset (die geloven dat hun intelligentie kan worden ontwikkeld)  een grotere motivatie tonen om te leren en een beter presteren dan in vorig schooljaar, in vergelijking met [...]

Schaken als verrijking

7 april 2016|0 Comments

Hoe kan je schaken inzetten in de plus- of kangoeroeklas? Er is al heel veel geschreven over schaken en over de educatieve waarde ervan. Schaken zou goed zijn voor de cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen. Op cognitief vlak lijkt dit wel duidelijk te zijn: analyseren, redeneren, vooruitkijken, [...]

Habits of mind

23 maart 2016|1 Comment

Hoe kan je Habits of Mind integreren in je klas? Over het algemeen zien we dat in leeromgevingen drie elementen aan bod komen: Er worden leerdoelen opgesteld op basis van normen zoals eindtermen Er wordt een instructie gegeven alsook opdrachten om het leerdoel te bereiken Er wordt een evaluatie [...]

Contactgegevens

Leo Tertzweillaan 11, bus 01 - 9050 Gentbrugge

Phone: 0032 (0) 9 398 06 33