Blog

Blog2018-06-23T19:59:53+00:00

Mindfulness en hoogbegaafdheid

8 maart 2016|0 Comments

Hoe kan mindfulness helpen om met problemen door hoogbegaafdheid om te gaan? Wie veel tijd doorbrengt met de zorg voor hoogbegaafde kinderen is het ermee eens dat deze kinderen op een prachtige maar uitdagende manier totaal verschillend zijn van hun leeftijdsgenoten. Je hoort talloze anekdoten, maar onderzoek is duidelijk: [...]

Word je hoogbegaafd per toeval?

16 februari 2016|2 Comments

Hoe groot speelt toeval bij het ontwikkelen van hoogbegaafdheid? In studies naar hoogbegaafdheid wordt de invloed van het onverwachte en onvoorspelbare op het verloop van de menselijke ontwikkeling grotendeels genegeerd. Dat dit onderwerp nauwelijks onderzocht wordt is begrijpelijk. Wat is er dan ook te zeggen over geluk of toeval, behalve dan [...]

Pesten en hoogbegaafdheid

31 januari 2016|0 Comments

Wat zijn de gevolgen van pesten voor hoogbegaafde kinderen? Net zoals gehandicapte kinderen of kinderen met speciale noden, lopen hoogbegaafde kinderen een hoger risico om te worden gepest. Meer dan twee derde van de hoogbegaafde leerlingen zou tegen het eind van de lagere school het slachtoffer van pesterijen zijn geweest. Net als [...]

Wat Vygotsky te maken heeft met mindset

26 januari 2016|0 Comments

Een groeimindset aanleren in de zone van naaste ontwikkeling heeft méér effect! Als je de laatste tijd ook maar iets te maken hebt gehad met onderwijs, zouden we er durven op wedden - of hopen althans - dat je al gehoord hebt van mindset van Carol Dweck: de manier [...]

Betrek alle leerlingen bij uitdagende activiteiten

11 januari 2016|0 Comments

Drie zaken die lesgeven plezierig en verrijkend maken zodat het klasklimaat bevorderd wordt. Wanneer we de pedagogie van hoogbegaafd onderwijs gaan toepassen in àlle klassen kan dit leiden tot een totale verbetering van de gehele schoolpopulatie. Dat is het doel van het werk van Joseph Renzulli, een verrijkend proces dat [...]

  • Heeft testen op hoogbegaafdheid wel zin?

Testen, is dat wel nodig?

1 januari 2016|0 Comments

Heeft het zin een kind te laten testen op hoogbegaafdheid? Veel ouders van hoogbegaafde kinderen vragen zich af of het wel zinvol is om hun kind te gaan testen. Ze hebben al langer een vermoeden van hoogbegaafdheid bij hun kind of van een ontwikkelingsvoorsprong bij hun kleuter, maar durven [...]

  • Hoe kan je onderpresteren bij je hoogbegaafde kind herkennen en omkeren?

Onderpresteren en verlies van motivatie

1 januari 2016|1 Comment

Hoe kan je onderpresteren bij een hoogbegaafde leerling herkennen en omkeren? Zomaar even tussendoor een slecht cijfer halen op één of meerdere vakken is een onvoldoende basis om van onderpresteren te kunnen spreken. Onderpresteren is ook niet als de leerling minder hoge cijfers behaalt dan de ouders hebben verwacht, [...]

  • Versnellen, doe je er goed aan of niet?

Versnellen? Dat loopt toch slecht af?

1 januari 2016|0 Comments

Een jaar overslaan, doe je er goed aan of niet? Heel veel leerkrachten, maar ook ouders, hebben een aversie tegen versnellen van hoogbegaafde of hoogintelligente kinderen in het basisonderwijs. Zij vrezen dat er later, bij de overgang naar het secundair onderwijs, problemen zullen optreden. Uit onderzoek blijkt dat deze [...]

  • Mindset van hoogbegaafde kinderen

Mindset en het label hoogbegaafdheid

1 januari 2016|0 Comments

Is het wel OK om een kind te vertellen dat het hoogbegaafd is? Veel mensen die te horen hebben gekregen dat hun kind hoogbegaafd is, weten niet of en hoe ze dit dan moeten vertellen aan het kind zelf. Velen zijn bang dat het kind verwaand zal worden en [...]

  • Kleuters, peuters en baby's die hoogbegaafd zijn

Baby’s, peuters en kleuters

1 januari 2016|0 Comments

Kan een kleuter al hoogbegaafd genoemd worden? Bij peuters en kleuters spreekt men niet van hoogbegaafdheid, maar van een ontwikkelingsvoorsprong. Vaak worden ouders, wanneer ze schoorvoetend het woord ‘hoogbegaafd’ durven in de mond te nemen tegen de leerkracht van hun peuter/kleuter, met deze term de mond gesnoerd: ‘Hoogbegaafdheid bij [...]

  • Misdiagnoses van hoogbegaafden

Een misdiagnose… vaak gewoon hoogbegaafdheid

1 januari 2016|4 Comments

Hoe komt het dat zoveel hoogbegaafden een misdiagnose krijgen? Je herkent het misschien wel: je hebt een kind in de klas dat wel héél erg energiek is, dat helemaal niet kan stilzitten, dat hangt op zijn stoel of soms erop gaat staan,… En dan denk je misschien: ‘Het lijkt [...]

  • Autisme als misdiagnose bij hoogbegaafden

Denk jij meteen aan autisme?

1 januari 2016|1 Comment

Waarom lijkt hoogbegaafdheid zoveel op autisme? Door niet-erkenning van hun hoogbegaafdheid en/of door een inadequate begeleiding vertonen hoogbegaafde kinderen regelmatig gedrag dat sterk gelijkend is op de symptomen van bepaalde psychische syndromen zoals aandachtsstoornissen met of zonder hyperactiviteit (AD(H)D), autisme (ASS), depressie, narcisme of oppositioneel gedrag (ODD). Veel hoogbegaafde [...]

  • ADHD als misdiagnose bij hoogbegaafden

Een druk kind in de klas

1 januari 2016|0 Comments

Waarom lijkt hoogbegaafdheid zoveel op AD(H)D? Door niet-erkenning van hun hoogbegaafdheid en/of door een inadequate begeleiding vertonen hoogbegaafde kinderen regelmatig gedrag dat sterk gelijkend is op de symptomen van bepaalde psychische syndromen zoals aandachtsstoornissen met of zonder hyperactiviteit (AD(H)D), autisme (ASS), depressie, narcisme of oppositioneel gedrag (ODD). Veel hoogbegaafde [...]

  • Communicatie met je hoogbegaafde kind of leerling

Communicatie met een hoogbegaafde leerling

1 januari 2016|0 Comments

Hoe communiceer je met een hoogbegaafde leerling? Hoogbegaafde kinderen communiceren door hun anders-denken op een andere manier met andere kinderen en volwassenen. Hoe ga je als leerkracht om met hoogbegaafde kinderen en hoe begeleid je hen bij de ontwikkeling van communicatieve/sociale vaardigheden? Hoe trap je niet in de valkuil van onderhandelen? [...]

  • Communicatie met school van je hoogbegaafde kind

Communicatie met ouders

1 januari 2016|0 Comments

Hoe communiceer je met de ouders van je hoogbegaafde leerling? Veel ouders, maar vaak ook de leerkrachten, klagen over gebrekkige communicatie op school. Daardoor ontstaan frustraties, wrijvingen en dikwijls ook misverstanden. Communicatie met school die goed wordt aangepakt, voorkomt problemen of zorgt ervoor dat probleemgedrag, leerproblemen of problemen door verveling vlugger [...]

  • Types hoogbegaafde leerlingen leren herkennen

Types hoogbegaafde leerlingen

1 januari 2016|3 Comments

Welke types van hoogbegaafde leerlingen herken jij in je klas? Je kent wel de ideale leerling die iedereen in zijn klas wil hebben. Een braaf hoogbegaafd kind dat goed meewerkt, mooie punten haalt, zijn werk netjes en nauwkeurig afmaakt en geliefd is bij zowel leerkracht als leerlingen. Zo’n kind [...]

  • Multipotentialiteit en 'early emergers' bij hoogbegaafden

Multipotentialiteit en ‘early emergers’

1 januari 2016|0 Comments

Hoe een studierichting te kiezen wanneer je hoogbegaafd bent? De proefpersonen uit het onderzoek van Terman hadden heel veel moeite om hun buitengewone intellectuele vaardigheden om te zetten in zinvolle, productieve jobs. Nog steeds ervaren jonge hoogbegaafde volwassenen problemen in het nemen van beslissingen omtrent studie- en jobkeuze. Multipotentialiteit [...]

  • Beelddenken bij hoogbegaafde kinderen

Beelddenken

1 januari 2016|0 Comments

Hebben alle hoogbegaafden een voorkeur voor visuele informatieverwerking? Wisten jullie eigenlijk dat er twee verschillende manieren van informatieverwerking zijn? Zelf heb ik altijd gedacht dat iedereen op dezelfde manier dacht als ikzelf, dat iedereen de informatie die binnenkomt op een visuele manier verwerkt. Groot was mijn verbazing dat dit niet [...]

De voordelen van versnellen

13 december 2015|2 Comments

Zouden we dat wel doen, een jaartje overslaan? Er staat een jongen klaar in de startblokken om te 100m te racen. Hij is echt snel. In feite is hij de snelste loper van het atletiekteam. Om ervoor te zorgen dat niemand zich gekwetst voelt en omdat de jongen in [...]

8 tips om te starten met compacten en verrijken

8 december 2015|0 Comments

Hoe doe je dat, compacten en verrijken/verdiepen? Veel leerkrachten denken dat veel verschillende opdrachten geven aan verschillende leerlingen teveel gedoe is. En het is effectief zo dat een leerkracht slechts beperkte tijd en middelen heeft hiervoor. Maar dat sluit niet uit dat het de verantwoordelijkheid van de leerkracht is om [...]

Goed presterende relatieve onderpresteerders

24 november 2015|0 Comments

Hoe ogenschijnlijk succesvolle hoogbegaafde leerlingen onder het niveau van hun potentieel blijven! Er is heel veel onderzoek dat aantoont dat er veel hoogbegaafde kinderen onderpresteerders zijn die hun maximale potentieel niet bereiken. Sommige verbergen hun capaciteiten om bij hun klasgenoten te horen; anderen zeggen ‘foert’ en raken amper door [...]

Leerlingen leren omgaan met wereldproblemen

20 oktober 2015|0 Comments

Wat kan je als leerkracht doen als je leerling de wereld op zijn schouders laadt? Vele hoogbegaafde kinderen zijn momenteel volledig van slag door de gebeurtenissen die in het nieuws komen. De continue vluchtelingenstroom, de beelden van de oorlog in Syrië, de martelingen van IS zijn allemaal zaken die [...]

Wat heeft androgynie met hoogbegaafdheid te maken?

5 oktober 2015|1 Comment

Waarom hoogbegaafde meisjes jongensdingen doen en jongens meisjesdingen… Wanneer je googelt op psychologische androgynie, vind je als definitie dat bij androgynie zowel mannelijke als vrouwelijke karaktereigenschappen in één persoon verenigd zijn. Op het gebied van genderidentiteit, is een androgyn persoon iemand die niet netjes past in de typisch mannelijke en vrouwelijke [...]

Hoogbloeier Gifted Academy

Adm.zetel: Tarbotstraat 23 - 9000 Gent

Mobile: 0032 (0) 468 498 995