Mijn inspiratieboost
Dit boek geeft onderwijsprofessionals die op zoek zijn naar inspiratie rond de aanpak van cognitief sterk functionerende leerlingen een stevige boost. Het is geschreven door en voor leraren die ervaring hebben met onderwijs aan cognitief sterk functionerende leerlingen. Onderwerpen [...]
Self-Determination Theory: Basic Psychological Needs in Motivation, Development, and Wellness
Self-determination theory (Zelfbeschikkingstheorie - SDT) biedt een raamwerk voor het begrijpen van de factoren die motivatie en gezond psychologisch en gedragsmatig functioneren bevorderen. In dit gezaghebbende werk onderzoeken de medeontwikkelaars van de theorie uitgebreid de conceptuele onderbouwing van [...]
Hoe dan?! Pakkend onderwijs voor begaafde leerlingen
Het afstemmen van onderwijs op begaafde leerlingen is geen luxe interventie, maar een verbeteringsslag van de kwaliteit van het onderwijs aan je hele school. Vanuit het perspectief dat alle leerlingen recht hebben op een ononderbroken ontwikkeling bekeken Anouke [...]
Ontwikkelen van cognitief talent | Handboek voor onderwijsprofessionals
Cognitief begaafde leerlingen hebben, net als andere leerlingen, recht op kwaliteitsvol onderwijs afgestemd op hun onderwijsbehoeften. Op die manier kunnen zij hun cognitieve talenten verder ontwikkelen en zich ten volle ontplooien als persoon. Vele scholen voelen zich dan [...]
Binnenklasdifferentiatie. Leerkansen voor alle leerlingen
Verschillen tussen leerlingen zijn eerder regel dan uitzondering. Om positief om te gaan met deze verschillen tussen leerlingen (in de klas) en om iedere leerling in de klas maximale leerkansen te kunnen bieden, is differentiatie wenselijk. Deze praktijkgerichte [...]
Sterke leerlingen in de klas. Basistools voor verrijkend lesgeven.
Wat doe jij voor de sterkere leerlingen in je klas? Steeds vaker ondervind je als leerkracht grote verschillen tussen je leerlingen. De kans bestaat dan dat sterke leerlingen – onder wie hoogbegaafden – niet genoeg uitgedaagd worden, zich beginnen [...]
De herziene taxonomie van Bloom in de klas
Met de modernisering van het secundair onderwijs in Vlaanderen werden nieuwe eindtermen vastgelegd. Om de communicatie tussen overheid, onderwijsnetten, leerkrachten en leerlingen optimaal af te stemmen, werd ervoor gekozen om de eindtermen en leerplannen uit te schrijven op basis [...]
Peuters die nét iets meer kunnen
Als kleuterleider, opvoeder of ouder aan de slag gaan met peuters met een ontwikkelingsvoorsprong is een hele opgave! Die ukkepukken kunnen nét iets meer aan dan doorsnee kinderen. Hoe daag je deze peuters uit? Dit boek verduidelijkt wat een [...]
KEI in hoogbegaafdheid
Is lesgeven aan hoogbegaafde kinderen nou echt zo moeilijk? Soms wel, maar meestal niet! Elke leerkracht is in staat om de meest slimme kinderen op een haalbare, praktische, realistische en nuchtere manier te bedienen. In dit boek neem ik je [...]
Succesvol begeleiden van hoogbegaafde kinderen en jongeren
In dit boek voor gevorderden in de thematiek hoogbegaafdheid geven de auteurs bijzondere aanwijzingen voor het succesvol opvoeden en onderwijzen van hoogbegaafde kinderen en jongeren. Zij doorprikken heel wat misverstanden rond hoogbegaafdheid en proberen door te dringen tot de kern van de zaak. [...]
Meer dan intelligent
De vele gezichten van hoogbegaafdheid bij jongeren en volwassenen Niet elke hoogbegaafde gaat op dezelfde manier om met prestaties. De ene wordt er gelukkig van, de ander zet zich pas in als hij er het nut van inziet en nog [...]
APA Handbook of Giftedness and Talent
The APA Handbook of Giftedness and Talent incorporates the most recent thinking and cutting-edge research from a wide range of fields related to gifted education, including developmental and social psychology, the neurosciences, cognitive science, and education. It consists of [...]
Kleuters die nét iets meer kunnen
Als kleuterleider, opvoeder of ouder aan de slag gaan met een kind met een ontwikkelingsvoorsprong is een boeiende uitdaging. Zo'n kleuter kan nét iets meer aan. Maar hoe kan je dit kind blijven prikkelen en inspireren, zodat het (weer) zin [...]
Hoogbegaafde volwassenen
Zet je gaven intelligent en positief in Hoogbegaafdheid is geen garantie op succes en veel hoogbegaafde volwassenen voelen zich vaak al hun hele leven 'anders'. Je vermoedt wel dat je bijzondere gaven hebt, maar toch kun je worstelen met [...]
Doing poorly on purpose
Strategies to Reverse Underachievement and Respect Student Dignity With Doing Poorly on Purpose, veteran educator James R. Delisle dispels the negative associations and stereotypes connected to underachievement. By focusing on smart kids who get poor grades—not because they’re unable [...]
Hoogbegaafd leven van 0 tot 100 jaar
Hoogbegaafde kinderen en volwassenen denken, leren en werken anders. Ze beschikken over uitzonderlijke eigenschappen en talenten. De maatschappij is helaas ingesteld op 'de gemiddelde mens' en dat kan lastig zijn als jij niet gemiddeld bent. Om als hoogbegaafde je draai [...]
Slim onderpresteren aanpakken
Onderpresteren is een hardnekkig fenomeen dat menig ouder en leerkracht kopzorgen geeft. Opgemaakt in twee delen biedt dit boek handvatten voor de begeleider - leerkracht en/of ouder - én de onderpresteerder zelf. De auteurs gaan veel verder dan het beschrijven [...]
Werken met begaafde leerlingen in de klas
Pedagogische sensitiviteit als leidraad Passend Onderwijs voor alle kinderen zorgt er voor dat ook de ontwikkeling van de begaafde leerling de laatste jaren steeds meer aandacht krijgt. Het goed in kaart brengen van de onderwijsbehoeften van deze leerlingen blijft [...]
The Social and Emotional Development of Gifted Children: What do we know?
The Social and Emotional Development of Gifted Children remains the only book that provides a comprehensive summary of the empirical research on the social and emotional development of gifted children by leading authorities in the field. It includes several [...]
Mind the map
Jongeren krijgen op school heel wat informatie te verwerken. Daarbij moeten ze nagaan wat belangrijk is of niet, maar ook hoe concepten zich verhouden tot elkaar en tot wat ze eerder leerden. Mind The Map biedt een overzicht van verschillende noteerstrategieën en [...]
Hoogbegaafd
Over hoogbegaafdheid doen veel misverstanden de ronde. Hoogbegaafde kinderen en jongeren zouden op school een luilekkerleven leiden, en hun ouders mogen zichzelf gelukkig prijzen met een 'succesgarantie' in huis! Toch zijn hoogbegaafde kinderen vaak juist erg kwetsbaar en hebben ze [...]
Persoonlijkheid en (de)motivatie van kinderen en jongeren
Herken je dit op school of thuis? Leerlingen lijken niet geïnteresseerd of zetten na 15 minuten de klas op stelten? De leerling die het zo goed deed bij jou, klapt dicht bij een collega of omgekeerd? Je batterijen raken helemaal [...]
Uitdagend onderwijs aan begaafde leerlingen
Talentontwikkeling staat volop in de belangstelling; scholen kunnen goede leerlingen kwijtraken als ze niet alert zijn op de leerbehoeften van deze groep. Daarmee groeit de belangstelling voor onderwijs dat leerlingen uitdaagt om hun kwaliteiten optimaal te ontwikkelen. Er zijn steeds [...]
Ready-to-use resources for Mindsets in the classroom
Ready-to-Use Resources for Mindsets in the Classroom provides educators with tools they need to help students change their thinking about their abilities and potential. The book features ready-to-use, interactive tools for students, teachers, parents, administrators, and professional development educators. Parent resources [...]