Hoogbegaafden, werk of studie, hoe maak je de keuze ?

 

Afgelopen maand meldden zich een aantal sterk cognitief begaafde personen in mijn praktijk, personen die vanuit verschillende situaties zoekend zijn naar zingeving, naar identiteit, naar hun intern kompas. Ik deel even met jullie een greep uit een aantal aanmeldingen waarbij de namen zijn veranderd, maar de situaties reëel zijn:

Begin december.
Philippe en dochter Klara, een meisje van 19 jaar oud, melden zich aan.
Klara zit echt vast. Ze heeft een studiekeuze gemaakt maar twijfelt of ze wel op haar plek zit.
Ze twijfelt aan zichzelf en kan zich moeilijk motiveren voor de examens die eraan komen.
‘Wat nu? Wie ben ik eigenlijk en wat wil ik in mijn leven?’

Twee weken geleden.
Patrick zit vast in zijn werk. Wat nu?
Zijn wereld stortte in.
‘Wie ben ik nu en wat wil ik eigenlijk in mijn leven? Zit ik nog op mijn plek in deze job?’

Vorige week.
Een mama belt want zoon Wannes van 17 jaar oud, weet echt niet wat te kiezen na dit jaar.
Zoveel interesses, zoveel mogelijkheden.
‘Wat nu? Wie ben ik en wat wil ik van mijn leven maken?’

 

Een keuze maken omtrent een job of studie is niet evident. Ik hoor soms dat mensen al heel vroeg een keuze gemaakt hebben, in het middelbaar onderwijs of zelfs al in de lagere school. Ze hebben hun pad gevonden en gevolgd en het lijkt oké. Fijn!

Spijtig genoeg is dit de minderheid. Vaak zie ik mensen die op zoek zijn, die dolen en soms door de bomen het bos niet meer zien. ‘Wat kan ik en wat geeft me energie? Wat zijn mijn competenties en wat doe ik nu echt graag? Waar liggen juist mijn interesses en wat kan ik nog meer ontwikkelen? Wat wil ik? Wie ben ik?’

Zoveel vragen en zoveel mist in hun hoofd.

Stel jij ook deze vragen en ben je zoekend, dan kan een kerntalentenanalyse jou wel wat meer inzicht geven. Samen gaan we dan op pad om jouw droomstudie, droomjob of droomleven te vinden. Hoe fijn zou het zijn om jouw droom te leven. Stapje voor stapje?

De kerntalentenanalyse is een unieke en zeer accurate manier om inzicht te krijgen in je persoonlijkheid op basis van de activiteiten die je als kind graag deed. Een kerntalent is nl. niet zomaar iets ‘waar je goed in bent’, of ‘wat je leuk vindt, maar omvat

  • wie je bent (je persoonlijkheid),
  • wat je kan worden (je potentieel) en
  • wat je wil (je intrinsieke motivatie).

De kerntalentenmethode  geeft je een zicht op wie jij bent, wat je zou kunnen, wat je motivatie is, wat je energie geeft, wat je valkuilen zijn, waar je batterij van gaat leeglopen, … .Omdat je weet wat je karakter, motivatie en talenten zijn, kies je bewust en met kennis van zaken voor die dingen die jou drijven, waar jij een fonkeling in je ogen van krijgt en waarvoor jij uit je bed wil springen. Met je eigen KernTalenten-kompas weet je meteen of het je meer of minder kost dan opbrengt, in termen van jouw eigen dromen, levensdoelen en geluk.

In de praktijk merk ik dat iedereen en in het bijzonder sterk cognitief begaafde mensen baat hebben bij deze methode. Vaak hoor ik van hen: ‘Eindelijk een methode die diep gaat, nu snap ik eindelijk hoe ik echt in elkaar zit!’. Dit inzicht in hun kerntalenten, samen met inzicht in wat ‘sterk cognitief begaafd’-zijn betekent, is de start van een boeiende weg…

Copyright 2023 © Els Van SchepdaelDag-Licht
Alle rechten voorbehouden. Niets uit dit artikel mag worden verveelvoudigd, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen of op enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur. Online delen mag mits vermelding van auteur en link naar dit artikel.

2023-01-23T10:56:05+01:00

Leave A Comment

Hoogbloeier Gifted Academy

Adm.zetel: Tarbotstraat 23 - 9000 Gent

Mobile: 0032 (0) 478 206 987