Wat je vooral doen moet om frustratie op te wekken!
Sommige mensen kunnen het beter verwoorden dan ik zelf kan. Zo iemand is Lisa van Gemert van GiftedGuru uit Amerika, een specialist in hoogbegaafdheid, spreker en mama van hoogbegaafde kinderen. Zij geeft in haar blogs dikwijls tips en tops voor ouders en leerkrachten van hoogbegaafde kinderen. Het artikel hieronder is gewoon té goed om niet te delen. Ik hou enorm van deze blog! Lisa toont 10 manieren hoe je hoogbegaafde kinderen kunt ergeren in school. Let wel: het is ironisch bedoeld, voor wie dat niet onmiddellijk door had! Maar jammer genoeg is het helaas soms al te waar voor de manier waarop het in sommige scholen loopt. Ik hoop dat jouw kinderen naar een ander soort school gaan.
Het artikel Top Ten Ways to Annoy a Gifted Child is vertaald en gepubliceerd met toestemming van de auteur.
“Als leraar of ouder van een hoogbegaafd kind zul je geen rust hebben als je een van de volgende punten doet die een hoogbegaafd kind gegarandeerd zullen ergeren. Benieuwd? Volg ons tienstappenplan en we garanderen je dat elk hoogbegaafd kind gefrustreerd zal raken.
-
Forceer ze om bij hun eigen leeftijd te blijven. Uiteraard spruit de arbitraire link tussen leeftijd en leerjaar volledig uit het hoofd van Zeus en moet dit ten koste van alles worden nageleefd. Geen “jaar overslaan” toegestaan! Hier versnellen we niet! Versnellen is vals spelen.
-
Sta erop dat ze hun werk tonen, ook al is elk antwoord juist is en wisten ze drie jaar geleden al hoe ze dit soort probleem moesten oplossen. Toon je werk! Hoe kunnen we anders punten aftrekken?
-
Laat ze samen lezen met veel tragere lezers. Denk aan het geluid van nagels op een schoolbord. De Hoge Raad heeft deze wrede en ongebruikelijke straf beslist. Nou ja, misschien niet ongebruikelijk, maar zeker wreed. Om volledig te begrijpen hoe dit voelt voor een hoogbegaafd kind moet je misschien eens een cassettebandje op halve snelheid spelen. Stel jezelf dan vragen over wat je hebt gehoord.
-
Plaats ze in een klas met alle andere leerlingen en doe alles om zeker niet tegemoet te komen aan de hoogbegaafdheid. Als ze elke dag klaar zijn met gelijk welke opdracht, zoveel te beter! Hé, dat is waarvoor boeken dienen! Zoals Conscience zei, “Laat ze boeken lezen” of iets in die strekking. En je krijgt bonuspunten als je hen laat stoppen met lezen net als ze aan het leukste stuk zitten.
-
Zeg vooral: “Je bent zo slim, dit zou je moeten kunnen.” Dat is de beste manier om het enthousiasme van een hoogbegaafd kind te fnuiken. Ook handig: “Dus je denkt dat je zo slim bent…”
-
Weiger om hen te laten spelen met oudere of jongere kinderen. Het is gewoon niet gezond. Ze moeten leren omgaan met hun leeftijdsgenoten om hen voor te bereiden op het leven in de echte wereld. Ik bedoel, al je vrienden zijn toch ook exact jouw chronologische leeftijd, toch? Ook krijg je extra punten als je hen forceert om sociaal te zijn en hen geen tijd voor zichzelf te gunnen.
-
Wanneer het thema “wolven” voorbij is, zal er niets meer te leren vallen over wolven (of orkanen, of de vierkantswortels, of kwantumfysica) zijn. Het thema is voorbij! Wij gaan verder! Je bent nog steeds geïnteresseerd, zeg je? Je zou je willen verdiepen? Jammer! De tijd schrijdt voort, en de toetsdatum nadert. Geen tijd voor leren vanuit je interesse omwille van het leren! Raar …
-
Meer-ferentiatie! Dit is de kwaaie bedrieger van de Differentiatie. Met meer-ferentiatie geef je meer van hetzelfde werk, geen ander werk. Wil je zien hoe dat werkt? Geniaal! Ze zijn te druk bezig om erover te kunnen klagen en als ze weigeren om het werk te doen, kun je gewoon zeggen dat er een probleem met discipline is en ze naar de directeur sturen! Plus, je hoeft niets te doen. Je kunt gewoon gebruikmaken van de oude werkbladen die je zestig jaar geleden hebt gekopieerd die je nog op een stencilmachine hebt gehad. Wat een fantastische strategie!
-
Verwachten dat ze “hoogbegaafd handelen” de hele tijd. Hoogbegaafde kinderen moeten altijd 10 halen op elke opdracht, moeten altijd alles van de eerste keer begrijpen, altijd hun werk op tijd af hebben en eigenlijk de Mary Poppins van de school zijn (vrijwel perfect in elk opzicht). Als ze zich niet meten met deze norm, zijn ze waarschijnlijk niet hoogbegaafd en mogen ze niet naar de kangoeroeklas.
-
Laat hen dingen oefenen die zij al door en door kennen. Het is goed voor hen. Hoe meer ze rebelleren, hoe meer je hen moet geven. Het bereidt hen voor op de echte wereld. Je weet wel, hoe je baas het leuk zou vinden als je binnenkwam en hetzelfde werk opnieuw en opnieuw deed en nooit enige vooruitgang boekte. Oh, wacht. Oké, dus misschien is het niet zoals de echte wereld, maar is het als het alternatief universum dat we “Het opvoeden van het hoogbegaafde kind” noemen. Of niet.
Dus nu weet je het. De tien dingen waarvan ik overtuigd ben dat ze zelfs van het liefste kind een instant-vijand van je maken.
Leave A Comment